Embankment – Mansion House – Bishopsgate – Whitechapel




Jeg ble født uten stedsans, men er er glad i å til fots. Min nye favorittrute følger tuben langs elven, forbi St. Paul’s, gjennom finanssentrum, og er jeg i godt humør går jeg forbi Gherkin og hele veien hjem til ytterødra. Jeg elsker å se byen forandre seg fra minimalistiske butikkvinduer i New Bond Street, til små Viktorianske lysthager mellom Whitehall og Embankment, til 1700-talls husene rundt omkring Temple, til det underlige parallelle finanssuniverset der det virker som om tiden går dobbelt så fort for alle de kontorkledde som det gjør for meg, der moderne glassbygninger står midt imot herskapshusene og kirkene fra svunne tider, til mitt hjem i øst blant indiske restauranter, marokkanske kafeer, myntvaskerier, turister på tvilsomme Jack the Ripper guideturer, Curry’s PC World og fattighuset som en gang huset sjømanns-enker på slutten av 1600-tallet. Etter tre år er jeg sikker på at ingen annen by ser ut som denne.

Leave a Reply

