16:59-17:00

Da jeg møtte opp til min første forelesning i 2009 var jeg mer oppspilt enn på min aller første skoledag. Muligens hadde dette noe å gjøre med at jeg var klar over at oppholdet denne gangen skulle være midlertidig, kun tre skarve år, i motsetning til den livslange fangeleieren barne- og ungdomskolen fremtonet seg som. Jeg hang meg opp i den passasjen fra Sofies Verden hvor historiens gang beskrives som et livsløp der barneskolen tilsvarer middelalderen og ens femtende fødselsdag rennesansen. Jeg forestilte meg derfor at hettegenseren min var en munkekappe, blyanten en fjærpenn og at drabantbyen jeg vokste opp i var et klostersamfunn på landsbygda i Frankrike.

I mitt stille sinn og mine tallrike dagbøker spant jeg fortellinger omkring hverdagen, som om jeg ikke våget være ærlig i redsel for å skuffe meg selv med relativt normalt liv uten landeveisrøvere, skipsforlis eller elskere. Jeg diktet innbitt på mitt mørke kammers – egentlig et blåmalt og rotete soverom med teppegulv, opplyst av et enslig stearinlys og noen ganger fyllt av røkelse. Jeg hadde forbud mot å brenne røkelsespinner fordi moren min hatet lukten, men dagbøkene på loftet beretter om den tragiske skjebnen til ung okkultist undertrykket av kirken. Jeg ventet. Femtenårsdagen opprant i slutten av november og forløsningen uteble. Nedtegnelser fra denne perioden er ikke til å oppdrive.

Jeg kjedet meg gjennom tenårene og var alltid grusomt skuffet. Universitetet viste seg å være lekselesing og eksamen, mer som barneskolen enn som en begynnende akademisk karriere. Landeveisrøvere, skipsforlis og elsker uteble fortsatt.

Nå står jeg på randen av tyveårene. Korsettet er snørt, ansiktet pudret, fjærpennen spisset; jeg er klar for neste epoke – nå begynner opplysningstiden.

Mrs. Delany
Mrs. Delany
Leave a Reply

