Je suis venu trop tard dans un monde trop vieux

Jeg åpner i dag luke nummer sytten i julekalenderen til Emily Dahl: en bild på dig själv som tonåring.

1700
Som tenåring var jeg, som i dag, besatt av syttenhundretallet. Jeg smugleste Goethe og Rousseau i skoletimene, drømte meg bort til arcadia og Paris på 1790-tallet og ikledde meg knebukser, hvite strømper og romantiske skjorter med kravatt. Bildet over er tatt av en venninne da vi gikk på vidregående, en sommer vi feiret Robespierres bursdag i Frognerparken – jeg poserer her i billedskjønne omgivelser i et forsøk på å leve ut mine arkadiske fantasier. I hodet mitt forestilte jeg meg at jeg så slik ut:

Goethe by YischbeinGoethe in der römischen Campagna av Johann Heinrich Wilhelm Tischbein (1787)

Joseph Wright - Sir Brooke BoothbySir Brooke Boothby av Joseph Wright (1781)

Leave a Reply

